3 Tips om je doelen te halen

targetBij iedereen heeft wel doelen die hij of zij wilt bereiken. Dit kunnen fysieke doelen zijn, maar de tips die ik je hier geef zijn universeel.

 

 

 

1. Adherence
Volharding, loyaliteit, trouw, hechtvermogen etc. Welk doel je ook hebt, DIT is veruit het belangrijkste wat je kan doen. De reden waarom de meeste mensen hun doelen niet bereiken is ‘stoppen’. Ik zie het in training vaak genoeg, en in voeding nog veel vaker. En je herkent dit vast ook! Je begint vol goede moed, motivatie en vertrouwen aan bijvoorbeeld afvallen of trainen voor spieropbouw, maar na een tijdje, als de adrenaline van het moment verdwenen is en de resultaten niet direct keihard zichtbaar zijn, komt er een moment waarop je denkt: ‘aaaaah f$%^% it. Waar doe ik het ook allemaal voor. Het kan me eigenlijk niks schelen.’ Dit is het moment dat alle principes overboord gegooid worden. We gaan ‘Bingen’, trainingen overslaan en smoesjes verzinnen. Hoe doorbreek je dit dan?
Het begint bij het bepalen van je doelen. Zorg dat deze realistisch zijn. Zijn ze heel ver weg? Zorg dan voor tussendoelen. Kies bijvoorbeeld iets wat je nu direct kan verbeteren, een doel dat je over een maand bereikt wil hebben en 3/6 maanden, een jaar en wellicht nog verder. Als je je doel hebt bepaald, wees dan realistisch is wat je hiervoor kan/moet doen om dit binnen de tijdsplanning te behalen. Stel je voor dat iemand 10 jaar niet gesport heeft, een slecht voedingspatroon heeft en 20 kilo wilt afvallen. Vaak hoor je: ‘deze keer doe ik het echt’, en ‘nu weet ik wat ik moet doen’. En vaak is het ook zo. We weten een hoop, maar krijgen het toch niet voor elkaar. Waarom? Omdat de bovengenoemde persoon vaak start met een moeilijk dieet en een zwaar trainingsprogramma van 4 dagen per week. Als dit zou werken, dan had dit al gewerkt x jaren of pogingen geleden. We moeten dus iets anders verzinnen. Iets haalbaars, iets om vol te houden, iets waardoor resultaat komt zonder dat we na een paar weken uitgeput zijn en de handdoek werpen.

Om mee te nemen:
1. Kies realistische doelen en een realistisch tijdspad.
2. Kies een trainingsprogramma dat bij je past. 5 x per week trainen als je 40 uur werkt, een gezin met 3 kinderen te runnen hebt terwijl je al 10 jaar niet getraind hebt is NIET realistisch.
3. Kies oefeningen die je leuk genoeg vindt. Iets doen wat je echt niet leuk vindt in het belang van je doelen is de sleutel tot falen.
4. Kies een voedingspatroon wat bij jouw situatie past. Hoeveelheden, frequentie, producten, etc. Je moet iets doen wat je over 1 maand, 6 maanden, 1 jaar en over 3 jaar nog steeds vol kan houden. Crash diĆ«ten werken NIET. Na een paar weken is je lichaam uitgeput en ‘crashed’ je hele systeem. Resultaat: Binge, handdoek, nog negatievere relatie met voeding.

2. Wees flexibel
Lukt het vandaag niet om je training in te plannen? Doe het morgen! Maak je niet druk over de details. Focus op het geheel. Vandaag iets over je macro’s? Morgen er iets onder. Het leven bestaat niet uit 24 uur. Een dag bepaald niet het verschil tussen succes en falen, ‘the long run’ wel! Flexibiliteit verstrekt ‘adherence’. En onthoud dat dat het belangrijkste is!

3. Heel hard werken over een hele lange tijd = succes!
Niet meer, niet minder!

Wil je informatie over hoe je jouw doelen, voeding, training en lifestyle doelen kunt behalen door aanpassingen te maken die vol te houden zijn voor een lange tijd? Plan dan een gratis adviesgesprek bij Michiel-PT.

Stay Strong!

Michiel-PT
info@michiel-pt.nl

Share and Enjoy: These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Print
  • Twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *