Fructose, het vergif van deze tijd…

Average-Daily-Calories-Consumed-300x252Fructose is een koolhydraat evenals bijvoorbeeld Glucose, Sacharose en Galactose en wordt ook wel fruitsuiker of vruchtensuiker genoemd. Dit is omdat het in zijn natuurlijke vorm voorkomt in fruit. Uiteraard denken wij, en dat kan je ook niemand kwalijk nemen, dat het als het is fruit zit wel gezond moet zijn. FAIL! Niets is minder waar!

Fructose is het kwaad van zelve! Het vergif van deze tijd! Wat zeg je? Mag ik dan geen fruit meer eten? Rustig maar, dat mag je zeker nog wel. Wil je echter afvallen dan zul je ook hierin wat verstandige keuzes moeten maken ten aanzien van soorten en hoeveelheden.

 

 

Wat is dan precies het probleem? Nou, stel je voor dat we elke dag 200 gram fruit zouden eten. Met name de soorten waar niet heel veel suiker (fructose) in zit. Dan zouden we zo een 5-15 gram fructose binnenkrijgen. Geen enkel probleem. Fruit bevat vezels welke er ook nog eens voor zorgen dat je niet onbeperkt kan blijven eten. Dit heeft ermee te maken dat er toch een kleine insuline reactie ontstaat waardoor er door je lichaam leptine wordt afgegeven met als gevolg dat je honger gevoel verdwijnt en je dus stopt met eten. Er is echter een groot verschil tussen de manieren waarop je lichaam verschillende soorten suikers metaboliseert.

Om een beeld te geven komt beschrijf ik wat je lichaam doet met ingenomen glucose (rijst, pasta, etc) en frutose (fruit, processed foods).

We beginnen met glucose. Glucose is de soort suiker waar je lichaam op zich wel raad mee weet. Mocht alles goed functioneren dan kiest de lever altijd de juiste methode om het om te zetten. Dit kan in de vorm van directe energie, bijvoorbeeld tijdens intensief sporten, in de vorm van glycogeen, de manier om energie op te slaan in je spieren, of als lichaamsvet. Je lever doet dit naar behoefte. Dit verklaard ook gelijk waarom ik, terwijl ik hier in Sardinië, Italië, dit artikel zit te schrijven, ik om mij heen alleen maar mooie lichamen zie en amper een vorm van overgewicht of obesitas kan constateren. Er worden hier namelijk nogal wat koolhydraten verteerd. Pasta, Pizza, Brood etc. zijn aan de orde van de dag. Toen ik hier twee maanden geleden voor het eerst was viel dit mij op, en sinds dien heb ik gezocht, gelezen en onderzocht hoe dit kan. Ik ben wel tot een aantal conclusies gekomen. In relatie tot Nederland is het bijna onmogelijk hoe groot het verschil is in bodycomposition. Volgens mij hebben zij niet eens een woord voor obesitas. En daar sta je dan, met je High-Proteïne, High-Fat, Low-Carb Caveman principe tussen de brood en pasta verslindende ‘eat more than I can chew, but still very lean’ Italianen. Ik moest een antwoord vinden…..and I did! LOW FRUCTOSE!

Ok, ok, ok! Eerlijkheid gebied te zeggen dat de jongere generatie er ogenschijnlijk wel iets meer moeite mee heeft in de stad (Cagliari). Dit heeft waarschijnlijk te maken met de komst van onder meer een McDonalds (sorry voor het vloeken)! Ik zal me voor nu houden bij het eten me niet uitweiden over andere factoren als lifestyle, stress, economie en klimaat.

Maar waarom, als wij in Nederland, ‘hetzelfde’ eten, exploderen wij direct tot obese westerse wezens met allerlei kwalen? Simpel: Te hoge fructose intake! Sinds begin jaren ’80 zijn we begonnen met overal het vet uit te halen, want vet zou slecht zijn en verantwoordelijk voor een hoog cholesterol en dus hart- en vaatziekten. Als dit zo was, dan zou er sinds die tijd een afname zichtbaar moeten zijn in het aantal hart- en vaatziekten. WRONG AGAIN!

Omdat vetarme producten niet zo lekker zijn moest er iets toegevoegd worden. Een logische vervanger was suiker. En hoe logisch ook, hier gaat het drastisch fout! Neem een verpakking uit het schap in de supermarkt en kijk naar de waslijst aan ingredienten. Ergens bovenaan zul je vinden: Suiker (50% glucose/50% fructose) en/of Fructosestroop (100% fructose). Fructose kan in tegenstelling tot glucose alleen maar omgezet worden in trigliceriden, hetgeen je lichaam alleen maar op kan slaan als vet. 100% van de ingenomen fructose gaat naar de lever (ons ontgifitingsorgaan). Fructose wordt door je lichaam dus gezien als vergif!

Wij krijgen zo een 70 gram fructose per dag binnen, dus ongeveer 50 gram per dag meer dan ‘normaal’. Voor de verduidelijking een sommetje voor jullie Caloriëntellers:

50 gram x 4 kcal = 200 kcal aan op te vet per dag.
Als we er voor het gemak vanuit gaan dat een Kilogram vet uit ongeveer 7000 Kcal bestaat dan betekent dit dat wij:
200 kcal x 365 dagen = 73000 kcal / 7000 dus bijna 10,5 KG onnodig vet wat je opslaat door de belachelijke hoeveelheid toegevoegde fructose aan onze voeding.

Mensen! Beperk je fructose intake tot 5-15 gram en je bent al een eind op weg naar de volgende zomer!

Share and Enjoy: These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Print
  • Twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *