Het ontbijt, hoe zit het nou?

Het ontbijt. Is het nu echt de belangrijkste maaltijd van de dag, of valt dit wel mee. Zoals bij alle onderwerpen die te maken hebben voeding, training, afvallen, revalidatie, suppletie en noem maar op weet dokter Google het ook niet precies meer en kan Youtube University zichzelf ook heel goed tegenspreken.

Natuurlijk zijn er meer wegen die naar Rome leiden, gelukkig maar, anders zou deze file zo lang worden, dat je waarschijnlijk helemaal nooit aan zou komen, maar er zijn wel overwegingen om voor de ene of de andere weg te kiezen.

Vandaag pleit ik voor het ‘Meat & Nuts’ breakfast, waar Charles Poliquin bekend om staat.

Voor ik er dieper op in ga, kijken we eerst naar het woord ‘BreakFast’. Letterlijk staat er ‘Het doorbreken van het vasten.’ Dit is namelijk wat je, als het goed is, mits je niet al slaapwandelend de koelkast leegrooft of maar 4 uur slaapt per nacht, doet.

De meeste mensen willen, of zouden moeten willen, dat hun bloedsuiker stabiel is en blijft. Dit om te voorkomen dat je te grote spikes krijgt hierin, je insuline all over the place is en je vet gaat opslaan, hormonale honger krijgt of diabetes in je toekomst.

Het vlees zorgt er in ieder geval voor dat je bloedsuiker langzaam stijgt en dopamine en acetyl-choline niveaus stijgen. Dopamine en Acetyl-Choline zijn neurotransmitters.

Een neurotransmitter of overdrachtstof[1] is een signaalstof die in synapsen zenuwimpulsen overdraagt tussen zenuwcellen (‘neuronen’) in het zenuwstelsel of impulsen overdraagt van motorische zenuwcellen op spiercellen of van zenuwreceptoren op sensorische zenuwcellen.
Bron: Wikipedia

Dopamine en Acetyl-Choline zijn hierin de twee belangrijkste onder meer voor focus en energie.

Noten zorgen ervoor dat je gezonde vetten binnenkrijgt. Deze hebben tal van functies, maar zorgen er onder meer ook voor dat je bloedsuiker lang stabiel blijft en je dus lang genoeg verzadigdheid blijft om je tot je volgende maaltijd met je neus uit de snoeptrommel te houden. Hoewel dit laatste soms ook een gewoonte is die men af moet leren.

Persoonlijk houd ik er het volgende op na.

Afhankelijk van je Macros en Kcal die je op een dag binnen moet krijgen:

100 tot 300 gram Mager vlees (Kip, Rund, Kalkoen, Hert, Buffalo)
20 tot 50 gram rauwe noten (Macadamia, Cashew, Hazelnoot, Walnoot, Pistache, Paranoot)

Rotatie is belangrijk, dus probeer dagelijks af te wisselen.

Allergisch voor noten?
Kom snel terug, want de volgende post zal gaan over hoe je deze het beste kunt vervangen!

Peace!

Share and Enjoy: These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Print
  • Twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *