Lekker weer, Cardio weer? Of………..

Lekker weer, cardio weer?
Of is cardio training wellicht niet de juiste keuze?
Laat me beginnen om te zeggen dat ik niet anti-cardio ben. Ik ben sowieso niet snel anti. Het enige antwoord op vragen als: “Jij bent toch tegen cardio training?” of “Brood is slecht toch?”, is: Dat hangt er vanaf!

Elke situatie vraagt namelijk om een andere aanpak. MAARRRRRRR….

Soms is de ene keuze iets verstandiger dan de andere. Dit hangt bijvoorbeeld af van het doel. En nu het 1 dag echt lekker weer geweest is, zie ik direct iedereen de hardloopschoenen aantrekken en proberen de december en vastenavend pondjes er weer af te trainen. …….voor zolang de motivatie duurt. Meestal na een paar weken zonder of met weinig resultaat. Waarom dit niet werkt? Het kan zijn vanwege het ‘FAT ASS CARDIO SYNDROOM’ whuuuuut? Ja! Dat! Dit is wat het inhoudt:


 

Fat Ass Cardio Syndrome

Definition of stupid:
“Doing the same things over and over again, while expecting a different result!”
Vrij vertaald: als je steeds hetzelfde doet en een ander resultaat verwacht ben je niet slim bezig…

Dit gaat zeker op voor de nog steeds voortdurende cardio-hype. Nog altijd zijn de aerobic-,step-en spinning lessen goed bezocht, en de cardio-apparatuur wordt enthousiast gebruikt.
De vraag is alleen: Behalen al de cardio-fanaten dan ook hun gewenste resultaat? Het antwoord is NEE. Sterker nog, vaak gaat het vetpercentage omhoog en de spiermassa omlaag.

Waarom?
Continue cardio-training heeft een negatief effect op Power (kracht x snelheid). het zorgt er simpel gezegd voor dat je langzamer wordt. Hoe zie je er liever uit? Als een krachtig gebouwde sprinter (veel Power) of als een “magere” marathonloper (weinig power) met een ingevallen, oud gezicht?
Na 6-8 weken van continue cardio-training bereiken we een plateau fase (wet van de verminderde meeropbrengst). Langer doorgaan met deze vorm van trainen is dan ook nagenoeg zinloos.

Te frequente en langdurige cardio-training kan leiden tot “adrenal fatique”. Vermoeidheid, angstaanvallen, allergieen, vermindering van het korte termijn geheugen, concentratieproblemen zijn slechts enkele van de voorkomende symptomen. Uit onderzoek is gebleken dat Dementie en Alzheimer veel vaker voorkomt bij “duursporters”.
Continue cardio-training heeft tevens een negatief effect op de verhouding testosteron/cortisol. Een verlaagde testosteron spiegel zorgt ervoor dat er minder spiermassa opgebouwd kan worden of dat we spiermassa verliezen. Spieren zijn de organen die het meeste energie verbranden. Het verlagen van spiermassa (dus het verlagen van de vetverbranding) is dus juist een ongewenst effect als het gaat om het verbeteren van de lichaamssamenstelling.
Continue-cardio-training zorgt daarnaast ook nog eens voor teveel (oxiditatieve) stress in het lichaam. Ook dit kan resulteren in een toename van het stresshormoon Cortisol. Een te hoge cortisol spiegel houdt direct verband met vetopslag op de buik.

Bovendien zorgt een toename van cortisol ervoor dat de spiercellen minder gevoelig worden voor het hormoon insuline. Er zal dus meer insuline aangemaakt moeten worden door het lichaam om glucose uit het bloed naar de spieren te kunnen transporteren.
Een verhoogde insuline spiegel kan wederom een toename in vetopslag tot gevolg hebben. De toename van insuline heeft vervolgens weer een afname van het groeihormoon tot gevolg. Groeihormoon is het verjongings hormoon, het stimuleert de vetverbranding en zorgt voor een versnelling en verbetering van het herstel.

Moeten we dan maar helemaal niet meer hardlopen? Nee, dat zeg ik dus niet. Alleen moet je weten wat je doet. Hoe lang, hoe snel, welke intervallen, hersteltijden, hoe vaak, etc.

Vraag je dus af waarom je doet wat je doet en kijk of dat hetgene is wat je moet doen om JOUW Specifieke doel te bereiken! En natuurlijk kun je je ook altijd laten adviseren.

Ow ja! Dit is wel het perfecte moment om te starten. Langere dagen, hogere temperaturen, de motivatie komt weer terug en je hebt nog TIJD tot aan de zomer. Wacht nog 7 weken en je bent weer te laat om alles strak te trekken om weer te kunnen shinen op het strand dit jaar!

Succes!

Michiel-PT


 

marathon-vs-sprint

 

 

De Marathonlopen vs de Sprinter

Wie zou jij willen zijn…

Share and Enjoy: These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Print
  • Twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *